Placeholder Image
“Bini saya hari² masak kari. Jemu toksah dok habaq la. Puas saya cakap, saya nak makan sambal dengan ulam, dia masak kari jugak! Ni la nasib bila kawin dengan mamak. Cemuih makan kari!”
Ketawa saya melayan bebelan pakcik yang berumur 70’an malam tadi di kedai makan. Beberapa kali dia cuba ajak saya bersembang. Pada awalnya saya tak begitu nak melayan, tapi bila saya lihat wajah kedut seribu tu, tak sampai hati pula.
“Pakcik… dok makan kari hari² pun, mampu juga bertahan 50 tahun ye? Pasaipa kalau dulu okay, la ni tak dah?” tanya saya.
Semakin panjang dia membebel menyentuh itu tak betul, ini tak kena. Marahkan bini masak pindang tak letak kunyit hidup lah, kalau bini berletiaq, tangan dia bersilat sampai ke muka la.
Yang paling menarik, sempat juga dia mengusik kenangan silam, bercerita tentang girlfriend lama, orang Nismilan yang kononnya patut jadi jodoh dia. Ni mesti kes kebulur gulai lemak cili api, sampai kan awek lama pun boleh terkenang. Awek tu pun agaknya dah umur 70 macam dia…haha.
Sepanjang berbual, selang 1 cerita, dia akan petik pasal kari bini. Gayanya macam dia dah muak sangat le tu.
“Okaylah, pakcik nak balik ni. Tadi pi pasat malam beli kepala ikan. Satgi nak suruh dia buat kari. Kari tempat lain tak sedap.
Pastu pukul 3 pagi, pakcik nak bawa moto pi Penang, cari nasi kandaq. Hari² kena makan nasi kandaq, baru rasa seronok hidup.”
Okay…sekarang saya keliru. 90% cerita dia tadi, macam dia benci benar dengan kari. Ni yang beli kepala ikan, lepas tu awal pagi nak makan nasi kandaq ni…kari ka padiaa?”
#celaru